نفقه زوجه و شرایط گرفتن آن

نفقه زوجه

نفقه زوجه

نفقه زوجه شامل مسکن،اساس البیت،پوشاک،خدمه در صورتی که زوجه عادت به خدمه داشته باشد ومسائل دیگر از جمله دارو ودرمان وغیره …خواهد بود.

نکاتی که اینجا حائز اهمیت است این است که برخلاف باور عموم  فراهم کردن اساس البیت منزل  وظیفه زوجه میباشد می بایست تمامی آن را فراهم کند.

سوالی که اینجا پیش می آید این است که نفقه برچه اساسی تعیین میگردد.

نحوه محاسبه نفقه زن چگونه است؟

ملاک تعیین نفقه بر اساس معیارهایی است که شان وجایگاه اجتماعی زوجه را تعیین میکند. در واقع کارشناس وکیل  دادگستری در این خصوص اظهار نظر میکند که فاکتورهایی از جمله محل زندگی زوجه وپدر ومادر ایشان، میزان تحصیلات ، ووضع مالی زوجه وخانواده او وسایر فاکتورها در میزان تصمیم گیری نفقه تاثیر گذار خواهد بود.

نفقه زوجه چگونه محاسبه می شود

آیا تمکین شرط نفقه میباشد یا نفقه شرط تمکین است؟

این مسئله در صورت اثبات در دادگاه میتواند تاثیرگذار باشد در روش و راه دفاعی که زوج یا زوجه حسب مورد در دادگاه خواهند داشت

مطابق قانون مدنی نفقه به محض وقوع عقد ازدواج به زوجه تعلق میگیرد واین زوج هست که بایستی عدم تمکین زوجه را اثبات کند. البته عدم تمکین یا نشوز حالت های مختلفی دارد که یکی از آن موارد عدم تمکین از نظر جنسی یا سایر مواردی میشود که امکان دارد در زندگی زناشویی رخ دهد.

به عنوان مثال :زوجه بی دلیل منزل زوج را ترک ‌کرده باشد در این ودر صورت اثبات زوج یکی از مواردی است که زوج میتواند اثبات کند زوجه در تمکین ایشان نیست ومستحق نفقه نمیباشد.

نفقه زوجه هیچ ربطی به میزان درآمد زوج نخواهد داشت در واقع در صورتی که زوج بیکار بوده وهیچ گونه درآمدی نداشته باشد باز هم هیچ تاثیری در میزان نفقه نخواهد داشت وصرفا براساس شان وجایگاه اجتماعی زوجه تعیین میگردد ودر صورتی که نفقه پرداخت نگردد وزوجه بتواند اثبات کند که در تمکین زوج قرار دارد وزوج نفقه را پرداخت نمیکند میتواند از موارد کیفری ترک انفاق باشد و اینکه یکی از شروط دفترچه نکاحیه این است که در صورتی که زوج ۶ ماه نفقه را پرداخت نکند زوجه وکالت در طلاق را پیدا خواهد کرد ومیتواند اقدام به طلاق یکطرفه کند. همچنین میتواند مهریه ونفقه خویش را نیز وصول کند.

گاه مواردی پیش می آید که علقه زوجیت از بین میرود. مانند طلاق یا فوت زوج که در این صورت نیز مبحث نفقه در زمان عده را نیز داریم.

در صورتی که طلاق رجعی بوده یعنی طلاقی که زوج در زمان عده میتواند به زوجه رجوع کند. در این صورت در ایام عده زوجه مستحق دریافت نفقه میباشد، ولی اگر طلاق رجعی نباشد وطلاقی باشد که عده داشته باشد در این صورت زوجه مستحق نفقه نمی باشد.

ولیکن در صورتی که زوجه باردار باشد در ایام وضع حمل مستحق نفقه میباشد وزوجه می باست تا پایان وضع حمل نفقه زوجه را پرداخت کند. شما می توانید جهت اطلاع بیشتر در خصوص نفقه در شرایط طلاق با بهترین وکیل طلاق در تهران مشاوره رایگان بگیرید.

در صورتی که زوج فوت کرده باشد ۴ ماه و۱۰ روز زوجه عده دارد ودراین صورت زوجه میتواند نفقه خود را از اقوام زوج مطالبه کند و اقوام زوج مکلف به پرداخت آن میباشند ود صورت پرداخت نکردن زوجه میتواند اموال ودارایی آنها نفقه را وصول کند.

 

پرسش و پاسخ با وکیل